semoga kita memperoleh manfaat daripada setiap kata-kata yang keluar dari bibir kita

Thursday, July 15, 2010

termostat vs. termometer

Assalamualaikum..

Apakah sudah terlewat untuk mencoret perkongsian ilmu yang diperoleh ketika menghadiri Talk Dr. Danial Zainal Abidin pada sabtu (10hb) lepas?? Tidak! Tiada unsur terlewat dalam penyampaian mahupun perkongsian ilmu kerana sifat ilmu itu sendiri tidak pernah dan tidak akan basi. Apatah lagi luput dan pupus."Better late than never" kan?

Termostat dan termometer..analogi yang cukup mudah untuk difahami. Terkait dengan sifat dan akhlak manusia dari dua zaman yang berbeza.. atau jika diperhalusi lagi perkataan manusia itu..ia sebenarnya merujuk kepada manusia yang menjadikan Allah sebagai tuhannya..islam itu sebagai ad-Dinnya...al-Quran sebagai kitabnya dan Muhammad S.A.W sebagai rasulnya.

sebelum analogi termostat dan termometer itu diperjelaskan tentang perkaitannya dengan umat islam, kenali dulu dua zaman ini. Pertama, zaman khulafa'. dan kedua, zaman sesudah kejatuhan khulafa'.

Zaman Rasulullah dan Khulafa'
bermula dengan penyebaran islam secara rahsia, diikuti dengan dakwah secara terbuka, islam kian berkembang dan berkembang. Penentangan demi penentangan dihadapi, namun usaha memperkenalkan manusia sejagat kepada islam tidak pernah padam, malah bertambah kuat. Hayati bagaimana rasulullah S.A.W menerima penghinaan dari musyrikin mekah, dibaling najis, keluarga baginda dipulau dan baginda di tawarkan wanita cantik, wang dan pangkat agar usaha menyebarkan islam dihentikan namun ditolak oleh baginda. Hayati bagaimana selepas kewafatan rasulullah, Saidina Abu Bakar mempertahankan kesucian islam dari masyarakat yang enggan membayar zakat dan nabi palsu. Selami bagaimana pada zaman Saidina Umar al-Khatab, empayar islam berjaya mengalahkan empayar rome dan parsi justeru merubah empayar islam daripada empayar yang lemah kepada empayar yang paling kuat. Perhalusi bagaimana islam mencapai "Golden Age" pada zaman Bani Abbasiyah dimana setiap segi dan sudut sistem pentadbirannya begitu stabil dan sistematik. Fahami bagaimana pada zaman Turki Uthmaniyah, Kota Constantinople berjaya di tawan oleh umat islam yang ketika itu di bawah pemerintahan Sultan Mehmed al-Fatih. Daripada zaman Rasulullah hinggalah zaman Turki Uthmaniyah, islam terus berkembang dan digeruni pihak lain. Kejayaan tatkala itu dicapai satu persatu tanpa megah dan takbur.

Zaman selepas khulafa'
kekuatan dan kehebatan islam dicemburui. Umat islam mula dicucuk dengan hiburan. Pemerintahan islam semakin lemah. Keadaan bertambah buruk setelah Kamal Attartuk Laknatullah memegang tampuk pemerintahan kerajaan Islam. Hukum islam diperdagangkan. Aqidah islam dipermainkan. Ajaran islam dipertaruhkan. Islam bertambah mundur. Hedonisme, kapitalisma, dan sekularisma bermaharajalela. Hingga kini..islam kekal mundur dan ditindas. Zina, buang anak, jenayah, dan rasuah sering menjadi topik utama di dada-dada akhbar hingga masyarakat langsung menganggapnya perkara biasa. Tidak perlu berasa malu mahupun bimbang dengan hal sosial seperti ini memandangkan ia sudah menjadi 'darah daging' masyarakat kini. Apa sudah jadi? Di mana maruah islam? Di mana kedudukan al-Quran dan al-Sunnah ketika ini?


Sudah nampak beza antara dua zaman ini? Mari berbalik semula pada topik utama post ini, termostat dan termometer. Termostat dan termometer, dua-dua mengukur suhu. Tapi, termostat bukan setakat mengukur, malah boleh merubah dan mengawal suhu. Sedangkan termometer hanya digunakan untuk mengukur suhu sahaja. Apa kaitannya dengan dua zaman ini? umat islam pada zaman rasulullah dan khulafa' ibarat termostat. Mereka pelajari al-Quran dan sunnah...kemudian mereka fahami dan hayati isinya.. dan akhirnya mereka mengamalkan apa yang mereka fahami. Mereka berilmu dan mereka amalkan ilmu yang mereka miliki untuk mengubah kehidupan masyarakat daripada mundur kepada maju, daripada gelap kepada cerah dan daripada jahil kepada intelek.

Perhatikan kehidupan masyarakat jahiliyah, mereka hidup dalam keadaan jahil dan mundur. Tanam anak perempuan hidup-hidup, arak berleluasa, mempercayai perkara karut dan mengamalkan semangat asabiyah antara kaum. Kemudian islam datang menghapuskan semua amalan buruk masyarakat arab jahiliyah. Contoh paling jelas, kedatangan islam berjaya menghapuskan semangat asabiyah antara kaum dan mewujudkan semangat persaudaraan seperti yang dilakukan oleh muhajirin dan ansar. Kenapa? kerana mereka ingin merubah hidup mereka agar bertepatan dengan al-Quran dan al-Sunnah. Dan perubahan itu mampu menjadikan kehidupan mereka bertambah baik.. seperti termostat, mereka ukur gaya hidup masyarakat jahiliyah dan mereka mengubah menjadi lebih baik.

Macam mana pula dengan termometer? kenapa dikaitkan dengan masyarakat islam selepas zaman khulafa'? atau lebih dekatnye, zaman sekarang? termometer hanya boleh mengukur suhu, tidak boleh mengubah suhu. Sama seperti masyarakat kini.. kita didedahkan dengan bermacam tabii buruk sesetengah masyarakat. Baik di media elektronik mahupun media cetak. Boleh jadi, tabii itu berlaku depan mata. Jelasnya, kita tahu...tabii itu bertentangan dengan apa yang kita pelajari daripada al-Quran dan al-Sunnah, tapi kita tidak bertindak untuk merubah tabii itu malah kita membiarkannya bermaharajalela kerana beranggapan itu adalah fenomena biasa di akhir zaman. Tuntasnya, kita adalah masyarakat termometer yang peka dengan hal sekeliling tetapi gagal untuk merubahnya menjadi lebih baik. Tidak seperti masyarakat termostat suatu masa dulu yang bukan sahaja peka dengan perihal sekililing, malah berusaha untuk mengubah hidup masyarakat dan tegar berjuang mengembangkan islam.

Jadi, apa peranan kita? adakah kita ingin terus menjadi masyarakat termometer atau ingin bangkit menjadi masyarakat termostat? Dalam post yang akan datang..insyaAllah...akan dibincangkan pula 7 FORMULA untuk menjadi termostat.
 
sekian dahulu...


akan bersambung...

0 comments:

 

©2009 INTI I.U. MCS | by TNB