semoga kita memperoleh manfaat daripada setiap kata-kata yang keluar dari bibir kita

Tuesday, August 24, 2010

genggamlah ketabahanmu seerat-eratnya

"Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan kententuan bagi tiap-tiap sesuatu" (At-Thalaq:2-3)

Dalam dunia ni,pelbagai mehnah dan ujian yang boleh ditimpakan atas diri kita. Dan setiap ujian itu tidaklah diturunkan melebihi tahap penerimaan kita. Ya,tidak dapat dinafikan yang kadang kala kita merasakan ujian itu sangat berat dan tidak mampu dipikul. Namun,cuba kita jadikan Rasulullah sebagai role model kita. Cuba kita kenangkan beratnya ujian yang ditempuh Rasulullah berbanding dengan kita. Wajarkan untuk kita berputus asa dan mencari alternatif yang menyeleweng dari landasan agama kita? Sedangkan keretapi terkeluar dari landasan juga boleh terbabas. 

Lihatlah,Allah itu tidak zalim terhadap kita. "Di setiap kesusahan ada kemudahan". Ada jalan keluarnya. Malah Allah menjanjikan pulangan yang tidak pernah kita bayangkan. Dia lebih mengetahui berbanding diri kita yang kerdil di muka bumiNya ini. Dialah yang lebih berhak menentukan hala tuju kita. Sebijak mana pun diri kita,masih tidak mampu menandingi pengetahuanNya. Oleh itu,berpeganglah pada jalanNya. Tetapkanlah langkah kita menyelusuri jalan menujuNya walaupun jalan itu dipenuhi dengan onak duri. 

'Andai sekiranya seluruh dunia ingin membinasakanmu, jika Allah tidak mengizinkan nescaya engkau akan selamat, dan andai seluruh dunia ingin melindungimu, akan tetapi Allah menakdirkan kebinasaan untukmu maka tiada yang mampu mengubah takdir itu..’ (Mafhum hadis)

Bertali arus dugaan tiba
Menakung sebak airmata
Namun tak pernah pun setitis
Gugur berderai di pipi.

Tidak ditempah hidup sengsara
Suratan nasib yang melanda
Menongkah badai bergelora
Diredah bersendirian.

Bagaikan camar pulang senja
Patah sayapnya tetap terbang jua
Sekadar secicip rezeki
Buat yang sedang rindu menanti.

Segenggam tabah dipertahankan
Buat bekalan di perjalanan
Kau bebat luka yang berdarah
Kau balut hati yang calar.

Telah tertulis suratan nasibmu
Derita buatmu ada hikmahnya
Terlukis senyum di bibir lesu
Tak siapa tahu hatimu.

Biarpun keruh air di hulu
Mungkinkah jernih di muara
Biarpun jenuh hidup dipalu
Pasti bertemu tenangnya.

(Segenggam Tabah by In-Team)

0 comments:

 

©2009 INTI I.U. MCS | by TNB