semoga kita memperoleh manfaat daripada setiap kata-kata yang keluar dari bibir kita

Wednesday, July 8, 2009

Malam Halaqah


Salam kesatuan.

Pada setiap minggu, diadakan satu majlis halaqah di surau Inti University College bagi tujuan perkongsian ilmu dan menambahkan lagi ilmu agama bagi umat Islam di sini.

Tarikh : Setiap hari Khamis (malam Jumaat)

Masa : Selepas solat maghrib

Tentatif :
7.30 - Solat Maghrib Berjemaah
8.00 - Bacaan Surah Yasiin
8.10 - Ceramah
9.00 - Solat Isyak Berjemaah
9.30 - Jamuan Ringan

Penceramah : Ustaz Kamaruddin

Semua dijemput hadir tidak kira bangsa dan agama.

Sebagaimana badan (jasmani) kita memerlukan makanan, begitu juga rohani kita. Maka ilmu adalah makanan rohani kita. Sama-sama kita imarahkan, sama-sama kita suburkan, Islam di bumi Inti UC.

Daripada Abu Darda', bawasanya beliau mendengar Rasulullah bersabda ''Sesiapa yang berjalan semata-mata kerana ingin menuntut ilmu, Allah akan permudahkan jalannya ke syurga dan Sesungguhnya para malaikat menguncupkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu kerana meredhai apa yang dibuatnya, dan sesungguhnya seseorang yang mengajarkan kebaikan akan dimohon ampun oleh makhluk yang ada di langit mahupun di bumi hingga ikan yang berada didalam air.Sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar (wang) tidak juga dirham, yang mereka wariskan hanyalah ilmu, dan barangsiapa yang menuntut ilmu itu. maka sesungguhnya dia telah mendapat bahgian yang paling banyak"

(hadis sahih, diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Dawud, Attarmizi, Ibnu Majjah dan Ibnu Hibban)


0 comments:

 

©2009 INTI I.U. MCS | by TNB