semoga kita memperoleh manfaat daripada setiap kata-kata yang keluar dari bibir kita

Monday, April 12, 2010

Jom Berpuasa Sunat

Salam kesatuan..

InsyaAllah, memandangkan musim peperiksaan semakin menghampiri kita, kali ini kami ingin memberi satu perkongsian..semoga bermanfaat..:)


Dari ‘Abdullah bin ‘Amru Radiallahu’anhu, katanya:

"Barangsiapa memiliki hajat kepada Allah, hendaklah dia berpuasa pada hari Rabu, Khamis, dan Jumaat. Apabila tiba hari Jumaat, hendaklah die menyucikan diri kemudian pergi ke masjid dan bersedekah.."


Pada solat Jumaat hendaklah berkata:

"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon dengan namaMu, dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, yang tidak ada Tuhan kecuali Dia Yang Maha Hidup dan Yang Mengurus segala keperluan makhlukNya memenuhi langit dan bumi. Baginya tertunduk semua wajah, merendah semua suara, dan gentar semua hati, kerana merasa takut kepadaNya. Maka limpahkanlah selawatMu kepada Muhammad [serta Ahlul Baitnya ] dan penuhilah keperluanku, iaitu (hajat kita).." maka akan dimakbulkan baginya, insya Allah..


Dikatakan juga:

"Janganlah kamu ajarkan doa itu kepada orang-orang jahat di antara kamu, agar mereka tidak berdoa untuk mencelakakan atau memutus silaturahim.."

Hadith riwayat Ath Thabrani, Ibn ‘Awanah, Ibn ‘Asakir


Dari Sa’id bin Musayyab, katanya :

"Tidak ada doa tanpa selawat untuk Nabi s.a.a.w, kecuali dia akan tergantung antara langit dan bumi.."


Dari ‘Umar Radhiallahu’anhu, katanya :

"Sesungguhnya doa itu terhenti di antara langit dan bumi, tidak naik darinya sesuatu, sampai diucapkan selawat untuk Nabi Sallallahu ‘alaihi wa alihi wasallam.."


Selamat beramal untuk semua..jangan lupa temu janji kita pada hari Khamis ini..datanglah beramai-ramai..:)

0 comments:

 

©2009 INTI I.U. MCS | by TNB