semoga kita memperoleh manfaat daripada setiap kata-kata yang keluar dari bibir kita

Friday, September 3, 2010

Senyuman Rasulullah (2)

Rasulullah Tersenyum Pada Suapan Terakhir


Terkadang Rasulullah saw tertawa geli melihat tingkahlaku sahabatnya yang berbuat sesuatu tanpa berdasarkan kepada ilmu, atau melakukannya mengikut kehendak sendiri sahaja. Meskipun perbuatan yang dilakukan itu bercanggah dengan syarak, Rasulullah tidak langsung memarahinya melainkan hanya menegurnya dengan bercanda.


Sikap ini pernah Rasulullah lakukan ketika mengingatkan seseorang yang makan tanpa membaca "Bismillahirrahmanirrahim" terlebih dahulu. Ketika itu Rasulullah sedang duduk dekat salah seorang sahabat yang sedang makan. Kerana itu Rasulullah tidak mendengar sahabat itu membaca basmallah saat akan memasukkan makanan. Namun ketika suapan terakhir, barulah sahabat itu membaca "Bismillah fi Awwali wa Akhirihi" (Dengan nama Allah di permulaan dan di penghujung).


Mendengar ucapan tersebut, Rasulullah hanya tersenyum, lalu berkata: "Tadi syaitan ikut makan bersama dia, tetapi setelah dia menyebut nama Allah, maka syaitan pun takut dan memuntahkan kembali makanan yang sudah masuk ke dalam perutnya."

0 comments:

 

©2009 INTI I.U. MCS | by TNB