semoga kita memperoleh manfaat daripada setiap kata-kata yang keluar dari bibir kita

Tuesday, September 14, 2010

Senyuman Rasulullah (3)

Rasulullah Tersenyum Pada Hari Terakhir

Rasulullah saw tersenyum ketika melihat Abu Bakar mengimamkan solat berjemaah saat baginda sakit sepertimana yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik.

Peristiwa itu terjadi pada hari Isnin, iaitu hari wafatnya baginda. Ketika itu baginda keluar dan memandang orang ramai yang sedang menunaikan solat Subuh. Baginda mengangkat tangan bertakbir, membuka pintu kemudian berdiri di pintu rumah Aisyah.

Kaum Muslimin yang sedang mengerjakan solat itu hampir saja terganggu apabila menyaksikan baginda sebagai luapan perasaan mereka. Lalu Rasulullah memberi isyarat kepada mereka agar mereka meneruskan solat. Melihat sikap mereka seperti itu ketika dalam mengerjakan solat Rasulullah hanya tersenyum: "Aku belum pernah melihat sikap orang yang solat sangat rapi dan sangat baik seperti ketika ini."

Setelah selesai solat, kaum Muslimin pulang ke rumah masing-masing. Mereka menyangka bahawa baginda telah sembuh dari sakitnya. Begitu juga dengan Abu Bakar yang menjadi imam menggantikan baginda. Abu Bakar kemudian pulang ke ruman yang letaknya tidak begitu jau dari Madinah.

Tidak lama kemudian, sampailah berita duka yang sangat mengejutkan kaum Muslimin iaitu wafatnya Rasulullah saw.


Di kesempatan ini, saya bagi pihak MCS ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Belum terlambat lagi kan :). Buat yang beraya di perantauan, jadikan ia satu pengalaman yang bermakna dalam hidup kalian. Semoga tabah. :)

0 comments:

 

©2009 INTI I.U. MCS | by TNB